Varför har vi en skola?
På Skolopinion ser vi kunskapsförmedling från en generation till nästa som skolans kärnuppdrag. Vad som är kunskap, hur kunskap ska förmedlas och vilken kunskap som ska förmedlas behöver vi som arbetar med skola diskutera och komma överens om.
Skolan har som vi ser det idag en splittrad målbild, orealistiska krav och ineffektiv styrning. Ett helhetsgrepp behöver tas för att påverka styrdokument, lärarutbildning och regler kring huvudmannaskap.
Tre områden som är centrala för att påverka skolans kunskapsförmedling:Styrdokumenten
Det är med dessa texter som staten, genom Skolverket sätter agendan för vad skolan ska göra, oavsett huvudman. Men varför är texten formulerad som den är? Vilka är de tydligaste bristerna i dessa dokument? Hur kan vi komma tillrätta med detta?
Lärarutbildningen
Vad är det som gör att vi trots en lång lärarutbildning ofta har så svårt att nå höga kunskapsresultat för våra elever? Behövs något ändras på statlig nivå? Vad kan en lärare göra själv i praktiken? En nyutbildad lärare kommer påverka skolan under 30-40 år framåt.
Huvudmannaskapet
Är det kommunerna, friskolorna eller staten som ska driva skola? Det är viktigt att belysa på vilket sätt systemet med olika huvudmän behöver reformeras. Det kan vara så att betyg satta av undervisande lärare spelat ut sin roll som urvalsintrument för vidare studier.